Hvem er vi

Ryomgård Børnehus består af Børnehuset Ringvejen og Poppelvejens Børnehave. Det er to selvstændige institutioner med hver sit særpræg.

Siden 2020 har vi haft fælles ledelse, fælles forældrebestyrelse og fælles økonomi. Vi samarbejder om mange ting, de ældste børn der skal starte i tidlig SFO, fælles pasninger i ferier, personalets faglige udvikling ,sociale arrangementer - både for børnene, forældre og personalet.

Hvem er vi:

Med denne hjemmeside vil vi gerne byde velkommen til nye børn og forældre her i den integrerede institution Børnehuset Ringvejen.
Vi glæder os til at I kommer her i huset og til at samarbejde med jer om jeres barn.
Børnehuset er normeret til ca. 46 børn i alderen 3-6 år og 16 vuggestuebørn.

Børnene er fordelt på 4 stuer: Myretuen (vuggestuen), Koglestuen, Uglestuen og Troldestuen.
Derudover kan børnene være opdelt når vi går i dybden med et emne, det kan fx. være sprog, naturen, bevægelse etc.
Myre: 0-2,11 år

Snegle: 3 årige
Mus: 4 årige
Ræve: 5-6 årige

Hvad brænder vi for:

Vi lægger vægt på at det skal være rart at komme i vores hus og at der er en god atmosfære. Vores rum er store og lyse og venlige og der er mange m2, som børnene kan bevæge sig rundt i.
Æstetikken er vigtigt for os, her skal være lækkert og indbydende og de ting børnene producerer skal præsenteres ordentligt.
I vores indretning har vi fokus på plads til bevægelse, plads til konstruktionslege, plads til at finde hyggekroge, plads til fællesskab og plads til at finde ro. Det er vigtigt for os, at børnene både har mulighed for at finde sammen i fællesskaber, store og små. Men også har mulighed for at finde et "helle" hvor man kan sidde med en bog og koble af
Vi har en rigtig dejlig stor legeplads som vi er meget glade for. Med græs hvor vi kan spille fodbold, en skov hvor vi kan lege gemmeleg og klatre i træer, fliser hvor vi kan lære at cykle og køre på mooncars, en bålplads hvor vi kan lave brændenældesuppe, hængekøjer vi kan dase i, en vandtønde hvor vi kan hente vand og lave smatkager og mm. Vores legeplads indbyder til fantasilege med vand, sand og hulebyggeri, boldspil, cykling og bålmad.

Vi har særligt fokus på bevægelse og udeliv. Uderummet er vores ekstra rum og der er dejlig højt til loftet. Det er der vi kan boltre os med lege og boldspil på skolens fodboldbaner, det er der vi sammen kan undres over og være nysgerrige " er det mon en stribet bladbrandbille? eller måske en Gaffelsnudebille?", det er her vi kan bage boller og lave Brændenællesuppe, det er her vi kan lege i Realskoven og samle kastanjer.
Vi elsker vores legeplads og arbejder hele tiden på at gøre den attraktiv, udfordrende og spændende.

Vores pædagogiske tilgang

Vi er meget optaget af det relationelle og ressource tilgangen.

ICDP – (International Childhood Development Program) handler om relationer og den store effekt det har, når de voksne ændrer tilgang til barnet. Om at se barnets positive intentioner fremfor at fokusere på barnets handling. Det er vigtigt at vi voksne tager lederskabet på en anerkendende måde. Det er os voksne der er ansvarlige for den gode stemning.

Vi har taget modul 1 i ICDP og vi har en medarbejder der har taget modul 2, som handler om forældrevejledning. Det kan fx være at det at spise aftensmad sammen er gået i hårdknude, at det er svært at få børnene til at sove osv. Her kan vi tilbyde et ICDP forløb for forældre, der drejer sig om at få øje på og have fokus på det der virker i samspillet med barnet.