Skiftetøj

På badeværelset har alle børnene deres egen kasse til skiftetøj. Vi ser gerne at der er følgende i kassen:

• 2 par strømper
  • 2 bodystockinger / 2 sæt undertøj
  • 2 par bukser
  • 2 T-shirts
  • 2 bluser
  • 2 par shorts/nederdel (om sommeren)

I garderoben ser vi gerne at der altid er følgende:

• 1 varm bluse/jakke
  • 1 sæt regntøj
  • 1 par gummistøvler

Om efteråret/vinteren vil vi gerne have:

• 1 sæt termotøj
  • 1 flyverdragt
  • 1 hue uden bindesnor
  • 2 par vanter
  • Vinterstøvler

Vi vil meget gerne have navn i tøj og sko, da det vil spare både jer forældre og os en masse tid.

Bleer

Barnet skal selv have bleer med, Myretuen har klude, sæbe m.m.

Når jeres barn begynder at vise interesse for at gå på toilet, vil vi i forbindelse med bleskift støtte barnet i at sidde på toilettet.

Når børnene er 2, 5 år vil vi gerne, sammen med jer, gøre en ekstra indsats, - så børnene er renlige inden børnehavestart.

Sut

Når jeres barn bliver tryg i Myretuen vil vi meget gerne have, at barnet ikke har sut i munden ved ankomst og afhentning. Dette er for at styrke barnets sproglige udvikling og for at mindske konflikter omkring sutten. Vi har i vores køkken et sutteskab, hvor vi opbevarer sutter til middagsluren, vi vil gerne have to sutter med navn på liggende.

Måltider

Jeres barn skal medbringe to madpakker, en til frokost og en til eftermiddagsmaden.

Vi anbefaler en sund og varieret kost med rugbrød, når barnet er stor nok til dette, og frugt og grønt. Vi vil meget gerne have rugbrødene i kvarte.

Får jeres barn flaske eller grød, skal dette medbringes.

Kl. 9 serverer vi en lille hapser

Sove

Eftermiddagsluren er meget vigtig for børns udvikling, det er her de får en pause fra dagligdagen i Myretuen. Men det er også her børnene udvikles, når børn sover udskiller kroppen væksthormoner og bearbejder de indtryk de får i løbet af dagen.

Børn under to år vækker vi ikke fra middagsluren, børn over to år vil tidligst blive vækket kl. 14.

Efter behov er der mulighed for en formiddagslur, har tages der hensyn til det enkelte barn.

De fleste børn bliver puttet, når vi har spist frokost. De mindste børn følger deres egen soverytme.

Vi stiller en krybbe med dyne, pude og sikkerheds godkendt sele til rådighed. Hvis jeres barn har en sutteklud, bamse eller lignende som han/hun er meget glad for at sove med, så medbring gerne denne.

Solpolitik

Jeres barn skal på solrige dage være smurt med solcreme hjemmefra. Vi smører med solcreme inden børnene kommer ud og lege om eftermiddagen. Vi vil meget gerne have en solhat, uden bindesnor i, til rådighed.

Solcremen er uden parabener og parfume.

Sygdom

Ved sygdom bedes I ringe og melde jeres barn syg om morgen.

Der er i en vuggestue stor smitterisiko, da børnenes immunforsvar ikke er veludviklet endnu og mange sutter på alting. Febersyge børn skal holdes hjemme. Er dit barn feber frit, men ikke ”på toppen” - er vores erfaring at det ofte er en god ”investering” at holde barnet hjemme i fred og ro.

Barnet kan komme tilbage til Myretuen, når det er i stand til at følge vores dagligdag.

Sygdom kan vi ikke forhindre, men vi kan samarbejde om at minimere smittespredning ved en fælles indsats

I Myretuen forsøger vi at minimere smitte og sygdom ved:

-    Vi vasker hænder ofte med vand og sæbe

-    Vi lufter ofte ud

-    Vi bestræber os på at komme ud hver dag

-    Vi sender syge børn hjem

Lusepolitik

Det er vigtigt at I forældre fortæller os, hvis jeres barn har lus, for lus det smitter. Hvis vi opdager lus hos jeres barn, ringer vi efter jer så jeres barn kan komme i behandling.

Fødselsdag

Vi fejrer børnenes fødselsdage i vuggestuen eller hjemme hos jer. Har I mulighed for at deltage i barnets fødselsdag må I meget gerne være med til dette. I vuggestuen fejrer vi børnene til frokost kl. 10:30 og har barnet mad med til Myretuen, aftales dette med personalet.

Minibibliotek

Vi har i oktober 2017 åbnet vores eget bibliotek, som er baseret på fællesskab og bæredygtighed. Vi håber I vil benytte jer af det det gode tilbud, - få lånt og læst nogle bøger sammen med jeres børn.

Biblioteket har åbent hver dag