Vuggestuen

Vi vil gerne byde jer og jeres barn hjertelig velkommen til Vuggestuen

Vuggestuen består af to afdelinger. Larvestuen befinder sig inde i Børnehuset og er normeret til 18 børn og Sommerfuglehuset der er normeret til 10 børn.

At starte i vuggestue kan være en stor omvæltning for jeres barn og familie. Vi vil gøre vores bedste for, at I føler jer godt tilpas og hurtigt bliver trygge når I skal aflevere jeres barn. Vi vil støtte og give jeres barn den omsorg der skal til, for at lette overgangen til livet i vuggestuen. Vi vil derfor gerne:

• at I kommer på besøg inden jeres barn skal starte
  • at jeres barn får nogle korte dage hos os i starten, hvis I har mulighed for det
  • at I fortæller lidt om jeres barn, jer selv og om jeres ønsker og forventninger til os. Vi vil gerne invitere jer på en rundvisning og præsentation i Børnehuset Ringvejen og vi afsætter her tid af til et lille møde, hvor vi kan snakke om alle de praktiske ting inden jeres barn starter.
  •

Vi lægger vægt på bevægelse, da det er vigtigt at børnene lærer at bruge deres krop og finde ro i sig selv.

Vi har dejlige lyse lokaler, med puder til at lege på, gynge, madrasser til at hoppe på og bolde til at kaste med. Vi har plads til at løbe, synge og danse og lave forhindringsbaner. Børnene elsker at være aktive og kunne få lov til at udfolde sig.

Vi opdeler børnene i mindre grupper, dette gør vi for at skabe ro og tryghed. Det giver os større mulighed for at fordybe os i en aktivitet.

Vi lægger meget vægt på at gøre børnene selvhjulpne, at de selv kan kravle op og ned af stigen til pulsebordet og krybberne. Vi understøtter dem i selv at kravle op på deres stole, når vi skal spise. Vi arbejder ligeledes med at børnene skal kunne tage deres tøj og sko af og på inden de begynder i børnehave.

Udelivet vægter vi højt og vi er ude i alt slags vejr. Vi bruger både vuggestuens og børnehavens legeplads eller går/cykler tur i området. Formålet er bla. at styrke og udfordre børnene fysisk. Vi leger på legepladserne i nærheden, kravler på bakker i skoven, løber og spiller bold på fodboldbanerne. Vi støtter også børnenes udholdenhed og går længere ture, for at forberede dem til livet i børnehaven.

Vi har to legepladser, vi har  gynger, rutsjebaner, sandkasse, balancebomme og diverse køretøjer. Vi indtager gerne flisearealet udenfor Myretuen, her har vi meget plads til at køre rundt på.

Både vores legepladser og vores indretning på stuerne giver mulighed for:

•        At stimulere de tre primære sanser

•        At børnene kan udvikle sig motorisk

•        At børnene møder engagerede voksne

•        At børnene har det sjovt

•        At der skabes plads til leg, oplevelser og fordybelse

Hver dag i forbindelse med formiddagsmaden har vi samling. Vi synger, lærer rim og remser, læser en bog mm.. Formålet er blandt andet, at styrke børnenes sprog, koncentration og opmærksomhed. Vi øver at sidde stille, lytte og vente på tur.

Vi har et tæt samarbejde med børnehaven. Når børnene er ved at være så store at de skal i børnehave, går vi med på ture, leger på stuerne og på legepladsen. De kommende børnehavebørn for ligeledes lov til at være med til samling på den stue de skal gå på, inden de starter. Dette gør vi for at gøre overgangen fra vuggestue til børnehave, så nem som mulig.